vrijdag 20 maart 2015

Vergeet-me-niet... Leg een knoop in je zakdoek

Forget-me-not... Tie a knot in your hankershief  
*For English, please look below

In de Middeleeuwen waren eens een ridder en zijn geliefde langs een rivier aan het wandelen. 
Bij het plukken van een bosje bloemen viel hij door de zwaarte van zijn harnas in het water. 
Terwijl hij verdronk, gooide hij het bosje bloemen naar zijn geliefde en riep: "Vergeet mij niet"
Deze bloem is verbonden met romantiek en tragiek en werd vaak door vrouwen gedragen als teken van trouw en oneindige liefde.



Maart is voor mij beslist een drukke naaimaand! Na mijn 2 deelnames aan SEW IT UP en bescheiden inzending voor de selfish sewing week van Indiesew, besloot ik om ook deel te nemen aan een nieuw overzees projectje: project run & play. Het opgegeven patroontje is een bijzondere kinderjurk. En ik ben dan ook wel trots dat ik deze jurk voor mijn kleine Stien kon maken.


De naam van deze mini-prinsessenjurk is FORGET ME KNOT. Het is een prachtige woordspeling en verwijzing naar de verschillende knopen in het patroon, die het jurkje buitengewoon speciaal maken. Een vergeet-me-nietje in al zijn fragiliteit is één van mijn lievelingsbloemetjes. Als tiener droomde ik er van dat als ik ooit zou trouwen, mijn jurk vergeet-me-nietjesblauw zou zijn, en mijn boeketje zou een mooi bosje van deze blauwe pracht zijn. Daarom vond ik dat ik iets met het patroontje moest doen!



Ik vertaalde de jurk naar en gereconstrueerd vergeet-me-nietje. Dit deed ik door mijn stofjes te selecteren volgens het kleurenpallet van het mooie kruidje. Mijn deadline werd plots heel krap... Ik was bijna vergeten mee te doen. Ik dacht dat ik nog tijd had tot het einde van maart, maar dat bleek 20 maart (VANDAAG!) te zijn... Net voor het begin van de lente. Jammer dat ik het zo laat door had (de vooravond van de deadline). Daarom deed ik gisterenavond nog een spoedbezoek aan de stoffenwinkel (Ik kocht alles bij de jarige Madeline, omdat ik wist dat ik daar zeker mijn goesting zou vinden. De leuke verjaardagskorting was mooi meegenomen), ik werkte 's avonds het bovenstuk en het rokdeel af, laste een time-out in om even een uiltje te knappen (slapen noemen ze dat) zodat ik 's morgens fris en monter was om alles aan elkaar te zetten. En enkele uren later kon ik mijn fotoshoot afronden om mijn deelname net op tijd in te dienen! Fieeeeuuuuuwwww! Het grondig lezen van de tutorial heeft mogelijk ook zijn vruchten afgeworpen. O ja, mijn jurk is reversible!




 


Leuk detail: de vergeet-me-nietjes die ik vorig jaar in onze tuin plantte, beginnen terug hun kopje op te steken... Ment to be?

Alle informatie over de wedstrijd en de stand van zaken, vind je hier. Ik ben nummertje 35!


AND NOW IN ENGLISH...
In case you wonder which language is used above, it's Dutch, one of the three languages spoken in Belgium! Welcome to my Belgian blog! Belgium is known for several things: Waffles, Manneke Pis, beer, Flamish stew with french fries (yes, It's a Belgian invention, the "french" in french fries comes from "to french", NOT from France!), fashion designer Dries Van Noten, Soft Cactus fabrics, Stromae, Belgian chocolats, ... We also have forget-me-(k)nots growing in our fields. This fragile flower is one of my favorits! As a teenager I dreamed of a forget-me-not coloured wedding dress. So when I read about the project run & play challenge, I knew I had to work with this flower in mind. I choose to pick the colour pallet of the forget-me-not to create the forget-me-knot! And this is the result. I adore the dress! I hope you like him too!

My time management was poor. As I thought that I had till the end of March. But apparently, it was till today... (I noticed it yesterday evening ...) . So yesterday evening I hurried to my favourite fabric shop (late night shopping) to collect my fabrics (THANK GOD THERE IS INTERNET TO DO SOME RESEARCH!). I finished the skirt and top before I went to bed so that today I only had to do the finishing touch (sewing the top and the skirt together) and after a few hours I could finally finish my photo shoot! Fieeeeuuuuuwwww!O, just a detail... my dress is reversible!


 

 



 



 Dikke Merci Pim Van Het huis van nut voor het gebruik van het model én de winkel!

6 opmerkingen:

  1. Very clever to make your dress reversible!
    Deborah @ Sew Much To Give

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh this little dress is such a treasure to be sure! Love so many features of it! It's simply amazing that you sewed this so quickly!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. It is actually a rather easy dress to make. The knots make it all complete!

      Verwijderen