donderdag 2 april 2015

De happy Singers

Een tijdje terug heb ik op een ochtend even binnensmonds gevloekt: de buurvrouw van om de hoek was me net een een half uurtje voor om te reageren op de verkoop van een super vintage naaimachine. Het wonder uit de jaren'60 kon vlotjes overweg met lappen leer... Net wat ik wilde! Maar de verkoper was zo vriendelijk om mij een ander machientje voor te stellen. Een oudere, zwarte Singer met gouden letters en krullen uit 1952. Ook deze machine kon vlotjes overweg met leer, maar kon niet zoveel steken tevoorschijn toveren als de machine van de buurvrouw. Ik was er meteen verliefd op... Ik zou het industrieel wonder samen met mijn buurvrouw gaan halen. Maar gezien we beiden over een kind beschikken en een partner die wat onregelmatige uren klopt, lukte het ons eerst niet om de grens over te steken naar Nederland en onze vondsten te gaan halen.
Bij mij was de liefde na een weekje even naar een vergeethoekje geduwd... Ik ging me toch niet aan een vintage/antiek naaimachien wagen. Ik zou wel sparen voor een supersonisch nieuw computergestuurd ding... Maar ik kon de zwangere buurvrouw toch niet moederziel alleen naar Helmond sturen? Dus ik ging mee. Dat had ik niet mogen doen...
Met 3 machines vetrokken we een paar uur later naar huis. Maar wat waren we blij! Sewing Sara ging naar huis met een machine waarvan we beiden dachten: "WOUW! Konden ze dat al in die tijd!" De meeste machines die je nu nieuw kunt kopen, hebben zelfs die opties niet! Ik ging naar huis met... een Singer kindernaaimachientje (ik kon het daar echt niet laten staan) en de zwarte Singer die ik niet zou kopen! Heel de weg naar huis hield ik het doosje van mijn gloednieuwe vintage Singer sewhandy N°20 op mijn schoot. Er zit zelfs nog origineel inpakpapier rond het doosje.

De Singer sewhandy N°20 : een modelletje uit 1953 dat je met een schroef vastmaakt aan de tafel en start door aan de hendel te draaien. Het is een super basic machientje van nog geen 20 cm hoog, met enkel een bobijntje, geen spoel. Je kan er, mits oefening, een prachtige kettingsteek mee maken. Alles zat in de originele verpakking met handleiding.
 
  

Mijn andere zingende schat zit in een zware houten koffer: een Singer 15k88. Moet ook wel, want de machine zelf weegt van zichzelf al veel. Ik kreeg de koffer amper de trap op! Maar wat een stille motor! En hij kan vlotjes overweg met jeans en leer. Mooie steek, mooie uitvoering.
 
 

Ik popel om er mee aan de slag te gaan! Want ja, alles werkt tiptop, de machines werden helemaal opgelapt en geolied door de verkoper. Als je zelf interesse hebt om met pracht en praal uit den goeien ouden tijd aan de slag te gaan, contacteer dan zeker Niels van Naaimachines-Vintage-Antique. Je wordt er hartelijk ontvangen en hij geeft heel goede uitleg!

Let wel op: het volgen van zijn Facebookpagina kan schadelijk zijn voor je rug... Je wil beslist zo'n zware beauty in je naaikamer hebben!

We hebben op de terugweg ook besloten dat we een naaiclub moeten opstarten. We dachten aan "de blinde zoom" want die moet ik nog leren.

3 opmerkingen:

  1. En Oooo wat zijn we blij! :D Laat die naaibijeenkomsten maar komen met ons nieuw clubje! ;-) X Je zwangere buurvrouw! :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat met de aanwinsten, het zijn zulke mooie machines!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er heeeeeel blij mee. Het maakt het naaien nog leuker!

    BeantwoordenVerwijderen