maandag 25 mei 2015

Een jurk voor een prikje!

Sew iT up gaf deze maand weer een pittige opdracht: Gebruik gratis patronen... Zucht, dacht ik bij mezelf. Waar vind ik een gratis patroon voor mezelf dat niet door heel naaiend Vlaanderen en omstreken wordt gebruikt. Zou ik een keertje overslaan? Tot ik een prachtig jurkje vond op een Amerikaanse blog. Het was een leuk zwangeschapsjurkje in tricot, gebaseerd op een passend t-shirt, waaraan een rokdeel bevestigd werd: kort vooraan, langer achteraan. Een riempje onder de borst maakt het speelse jurkje af.
Mijn buurvrouw was gewillig slachtoffer om met mij naar het stoffenspektakel te gaan, en daar werd de geschikte stof gevonden voor maar 5€ de meter: een oranje met rode strepen tricot die dubbel geweven is. De ene kant heeft brede strepen, de andere kant heeft fijne lijntjes.

Eerst maakte ik er een monsterlijke jurk van! Het stuk onder de borststreek was veel te lang, waardoor het meer iets had van een ingekleurd Amish-kleed. Het Peter pan- kraagje dat ik bij het voorbeeld kleedje juist zo mooi vond, was ook niet echt flatterend bij mijn jurk. Maar na een stevige inkorting onder de borststreek, het verwijderen van het kraagje en het afwerken met elastische bias, mag het resultaat er zijn (door het verwijderen van de kraag, is de decolté iets breders uitgevallen, maar het kan nog net). En ook zonder dikke buik, is het een draagbare jurk!
Op aanraden van de buurvrouw, fronste ik het rokdeel niet op de rug, maar enkel aan de voorkant. Dit vermindert het ballon-effect.
 
 

2 opmerkingen:

  1. Is echt een prachtig jurkje geworden. Verfrissend om eens iets anders te zien... de kans bestaat nu wel dat naaiend Vlaanderen hier inspiratie vind :-)

    BeantwoordenVerwijderen